Måla väggar

MÅLA PÅ TAPET

Visst kan man måla på tapet, men det är viktigt att den sitter bra för ett lyckat resultat. Om väggen endast är tapetserad en eller två gånger är det oftast inga problem (tapet på gipsskiva sitter oftast bättre än tapet på annat underlag). 

  • Gör ett vattentest för att kontrollera att tapeten sitter ordentligt. Använd en svamp eller blomspruta för att blöta upp ett område. Sväller tapeten så att du får bubblor kommer detta även att ske när du målar. Oftast drar bubblor ihop sig och försvinner när tapeten torkar, men inte alltid... klarar inte tapeten vattentestet bör den tas bort innan målning.
  • Även om tapeten sitter bra kan skarvar och kanter ha börjat släppa. Kontrollera hörn, intill tak- och golvlister samt runt dörr-och fönsterfoder. Tapetkanter som släppt kan limmas om med tapetklister. Har större områden börjat släppa kan det vara bättre att riva bort allt som sitter löst. 
  • Överlappande tapetskarvar kan skäras bort med en tapethyvel eller vass kniv om du inte vill ha dem kvar. Använd inte sandpapper för då slipas det skyddande plastskiktet på papperstapeten bort. När du sedan spacklar tränger fukt in och tapeten kommer svälla och släppa.
  • Skarvar, ojämnheter efter skruvhål och borttagen tapet spacklas och slipas med sandpapper till en jämn yta. Strukturerade tapeter bör inte punktspacklas eftersom du då får släta fläckar och partier.
    Får du problem med att tapeten sväller och bubblar sig där spacklet läggs på kan det hjälpa att först grundmåla de utsatta områdena med ett tunt lager Autentico Primer (innan du spacklar). Behandla alla ställen där fukt kan tränga in. Primern torkar snabbare än spacklet och ställer därmed till med mindre problem, ytan har sedan ett lite bättre skydd. 
  • Ta noga bort allt slipdamm innan du målar. Grundmåla helst hela väggen med Autentico Primer för ett jämnt målningsunderlag. 

    Om du trots allt får blåsor som inte försvinner efter att färgen torkat kan du skära upp dem och därefter spackla (det kan innebära en annan ytstruktur på just det stället).

Ta bort tapet
Om du behöver ta bort hela tapeten behöver du blöt upp hela väggen ordentligt med varmt vatten (ett tips är att använda en stor blomspruta / tryckspruta). Många papperstapeter har en skyddande beläggning som behöver slipas först för att vattnet ska kunna tränga in ordentligt. Du kan behöva "vattna" tapeten flera gånger innan den släpper (du kan också hyra en ångmaskin vilket underlättar arbetet). En vinyltapeter är ofta spaltbara vilket innebär att du kan dra bort ytan och kvar blir en tunn pappersyta som går bra att måla på. 
Efter att tapeten avlägsnats behöver ofta underlaget spacklas och jämnas till innan målning. Målar du på spånskiva är skarvarna mellan skivorna extra viktiga (eftersom trä rör sig mer). Spackla med glasfiberremsa och grundmåla för att hindra skarven från att spricka.
 

Bredspackling (spackla hela vägen)
Papperstapet bör tas bort helt innan bredspackling. Spacklar du direkt på tapet kan fukten från spacklet få tapeten att svälla och du får bubblor. Att bredspackla är inte lätt, det kan vara mycket svårt att få ett jämnt resultat om man inte är van. 

Nyans Byzantine Foto @studiofloral
Autentico Velvet Chalk Paint
Autentico Velvet Chalk Paint
Autentico Vevet Chalk Paint
MÅLA VÄGGAR MED KRITFÄRG
Autetico Velvet Chalk Paint, colour Dred MossAutetico Velvet Chalk Paint, colour Dred Moss


VELVET har 2% glans och ger din vägg en en ultramatt jämn och sammetslen finish. Velvet är diffusionsöppen (den andas) och har en mycket kalkhaltig ytfinish men fäller inte.

VERSANTE passar väggar som du vill kunna rengöra t.ex i kök, hall, barnrum och tvättstuga.Versante Matt innehåller fuktskydd och har 5% glans, den är inte diffusionsöppen utan tät och vattentålig. Versante finns också som Superior Eggshell med 15% glans.

BERÄKNA ÅTGÅNG AV FÄRG

En liter färg räcker till ca 10 kvadratmeter. Vid sugande underlag (t.ex. bredspacklade väggar) går det åt mer färg än om väggen är tidigare målad. För god täckning och bra färgdjup bör du räkna med minst två jämna lager färg (beroende på underlagets färg, eventuella ojämnheter och nyansen du målar med). 


GRUNDARBETE

Velvet och Versante kan målas på de flesta underlag och väggen behöver inte grundmålas för att färgen ska fästa bra (det är kalkfärgen Venice som behöver ett mineraliskt underlag).

Det kan vara gynnsamt att grundmåla av andra anledningar:

  • Är underlaget mycket ojämnt i fråga om färg och absorption (t.ex. en vägg med spacklade tapetskarvar) kan du grundmåla med Autentico Primer för att få ett jämnt målningsunderlag och på så sätt minska åtgången av Velvet. Det kan annars krävas flera lager färg innan du får ett riktigt jämnt resultat.
  • Autentico Primer ökar täckningen av vita kulörer på mörkare underlag. Klara starka kulörer gör sig också alltid bäst mot en vit bakgrundsfärg.
  • Om väggen har en beläggning av t.ex matos eller har andra fettfläckar bör den rengöras noga med fettlösande rengöringsmedel och grundmålas med Autentico Primer för att färgen ska fästa bra och för att eventuella fettfläckar från underlaget inte blöda igenom. Underlaget ska vara torrt, rent och fritt från fett innan målning.

MÅLA
  • Vänd  färgburken upp och ner ett tag innan du öppnar den (färgerna innehåller mycket krita som kan sjunka till botten), se till att locket sitter på ordentligt först! Rör sedan om och blanda färgen väl med en blandpinne.
  • Färgen i burken ser lite ljusare ut än den gör när den har torkat.
  • För ett jämnt resultat används vanligen en roller men det går också bra att spraymåla. Autentico har även en stor väggpensel avsedd till Velvet. Den är lämplig på ojämna underlag eller om du vill ha ett tjockare lager färg med mer struktur.
  • Börja med en liten pensel och måla hörn, kanter längs med lister och dörrfoder och andra ställen du inte kommer åt med rollern. Om du använder maskeringstejp, se till att ta bort den så snart som möjligt, helst medan färgen fortfarande är blöt. 
  • Om du tycker färgen känns "trög" eller torkar för snabbt när du rollar ut den kan du tillsätta 
  • lite vatten (ca 5-10%) Målar du på sugande underlag torkar färgen mycket snabbt och lite extra vatten kan underlätta arbetet. Undvik helst bygglampor om du kan.
  • Överarbeta inte färgen och bättra inte på områden som håller på att torka. Risken finns då att du "lyfter" färg från underlaget och den blir grynig. Gör dina korrigeringar i andra strykningen.
  • Färgen är normalt helt torr inom 30 minuter och övermålningsbar efter 2 timmar.
  • Verktygen tvättas i vatten.
FÖRSEGLA FÄRGEN

Velvet
De flesta som målar med Velvet Chalk Paint väljer att inte försegla den utan uppskattar en äkta kritfärg för allt den är. Fråga dig själv om du brukar torka av väggarna? Är svaret "ja",  bör du överväga att försegla färgen med två lager Autentico Sealer för att få en yta som bättre tål att rengöras (ytan förblir helmatt). 

Versante
Versante behöver inte förseglas, den tål det mesta!

Photo @ Artesano Málaga
Auutentico Velvet Chalk Paint
Autentico Velvet chalk Paint
MÅLA MED VENICE LIME PAINT
Autentico Venice Lime Paint
Autentico VENICE är en ren alkalisk kalkfärg (våtsläckt kalk) som ger en underbart levande och lite ojämn yta. 

Venice Lime Paint är en färg med vilken man kan skapa många olika uttryck. De olika effekterna ligger till stor del i målarens hand. Vilken måleriteknik som används och penseln förs har en avgörande betydelse för slutresultatet.


Är måleritekniken för jämn kan effekten nästan utebli, men du får alltid en lite mer "molnig" känsla (inte lika platt) jämfört med kritfärgerna. Provmåla gärna på något annat innan du sätter igång med hela din vägg så att du får det resultatet du önskar.

Traditionellt målas kalkfärg med en bred pensel. Det är också den vanligaste tekniken som förespråkas idag men våga var kreativ. Vi har fått fantastiska resultat när vi experimenterat med strukturrollers, spacklar, murslevar, natursvampar och tidningspapper... Var inte rädd för lite mörkare kulörer, de ger ofta ett kraftigare kalkutslag med större skiftningar i kulörern. Vita och andra ljusa kulörer får inte mycket skiftningar i nyansen.

GRUNDMÅLA
För bästa resultat måste underlaget vara lämpligt för kalkfärg, d.v.s absorberande och mineraliskt.
Efter som det är våtsläckt kalk och inte en kritbaserad färg fäster den inte bra på blanka ytor. 

Många målar med kalkfärg direkt på tapeter och ibland kan det gå bra, men det är absolut inget vi rekommenderar. Läs avsnittet måla på tapet och grundmåla alltid med en mineralisk grundfärg (speciellt viktigt om du späder ut Venice med mycket vatten).
På trärena, obehandlade och absorberande underlag brukar det gå bra att måla direkt med kalkfärg, men är inte underlaget mineraliskt kommer aldrig kalkfärgen reagera optimalt med full funktionalitet och resultatet blir inte lika hållbart. 

Vattnet i Venice Lime fungerar som transportmedel för kalk och pigment som sedan förenar sig med det mineraliska underlaget och blir till en integrerad del av väggen. Färgen härdar genom att koldioxid tas upp från från luften och när färgen torkat uppstår det karaktäristiska lite flammiga utseendet. Det är denna kemiska reaktion som fixerar pigmentpartiklarna till underlaget (fäster en "kalkfärg" på alla slags underlag är det troligen ingen ren äkta kalkfärg).

I princip gäller samma regler för grundarbete som vid målning med andra sorters färger. Undvik reparationsmaterial som innehåller silikon och låt reparationsarbeten torka ordentligt innan du börjar måla. Ytan ska vara ren och helt fri från fett. 

Vilka ytor ska grundmålas?
  • På omålad/obehandlad puts, tegel, betong och bredspacklade väggar behöver du inte prima/grundmåla.
  • På MDF, spånskivor, målade väggar och tapeter m.m. rekommenderar vi att alltid du grundmålar.
  • Typiskt för kalkmålning är att resultatet kan variera mycket beroende på underlag och uppsugningskapacitet. Ytan bör därför vara homogen, jämn till färg porositet annars kan stora skillnader i färgnyans uppstå på ett oönskat sätt. Detta kan vara fallet om t.ex vissa delar av väggen är spacklade medan andra inte är det. Finns lagningar och bättringar bör du därför grundmåla väggen innan du målar med Venice Lime.
  • Direkt olämpliga underlag är ytor tidigare målade med oljefärg eller färg innehållande vattenavvisande ämnen t.ex. Autentico Versante (gäller ofta också cementfärger). Dessa ytor måste absolut grundmålas. Venice måste ha möjlighet att tränga in i underlaget.
Grundfärg
Du kan grundmåla med Autentico Under Coat, Vintage eller Velvet (går också bra med bruten kulör). 

VÄLJ FÄRG

Venice Lime Paint går tyvärr inte att få i samtliga Autentcios kulörer. Venice är en 100%-ig kalkfärg och den kraftigt alkaliska miljön bryter ner och förändrar pigmenten. Eftersom alkaliska färger är lite oberäkneliga kan de ibland skilja sig något från färgprovet beroende på underlag och andra omständigheter. Generellt är den något ljusare och svagare i tonen än färgproverna i Vintage. Pigmenterad kalkfärg håller i ca 6 månader, men Venice bör ändå användas så snart som möjligt efter att den brutits till önskad kulör. 

Färgen ser mycket mörkare ut när den är våt än den kommer att göra när den torkat. Oroa dig inte, det kommer se helt annorlunda ut när allt är klart! Populära färger är Nutmeg, Linen, Dark Pepper, Concrete, French Grey, Elephant Grey, Evening Shaddow, Aubergine, Rose, Pink, Lavender, Winter Sky, Scandinavian Blue och Denim.


MÅLA MED VENICE LIME
  • 1 liter Venice Lime Paint räcker till ca 8 m² men åtgången påverkas av underlagets karaktär, vilken teknik du målar med, vilken kulör du använder och om du späder färgen med vatten eller inte. Ofta används två lager för god täckning och effekt. Målar du ett ordentligt lager med outspädd färg räcker det med ett lager.
  • Måla inte i temperatur under 8°c eller över 30°c, inte heller i mycket fuktiga miljöer.
  • Eftersom Venice Lime Paint är alkalisk vid applicering (pH värde cirka 13), rekommenderar vi skyddsglasögon och handskar för att undvika uttorkning och irritation av hud och slemhinnor. 
  • Rör om i färgen väl innan du börjar måla så att pigment och kalk blandas ordentligt.
  • Det vanligaste sättet att måla är att arbeta från taket och ända ner till golvet i sektioner som är ca en halvmeter breda. 
  • Måla ”vått i vått”, vilket innebär nästa sektion måste påbörjas innan den första hunnit torka helt. Ta därför inte en fikapaus när du kommit halvvägs, måla hela väggen på en gång! 
  • Börja ALDRIG med att måla kanterna/hörnen runt väggen först, de kommer torka innan du hinner måla resten och "ramen" kommer synas när allt torkat.
  • Färgen torkar som regel mycket snabbt men bindningsprocessen till underlaget pågår betydligt längre så var tålmodig och ha inte för bråttom med att måla nästa lager färg. Vänta gärna tills nästa dag (minst 4 timmar).

SPÄDA MED VATTEN ELLER INTE?

Det här är lite av en smaksak och du får känna dig fram.  På mycket sugande underlag kan lite tunnare färg underlätta arbetet och färgen räcker längre. Spär du med lite vatten blir färgen mindre trög. Hitta en mix som ger både bra glid och god täckning.

Att arbeta med vatten ger mer molnighet och större skiftningar i nyansen. Använder du mycket vatten bör du räkna med lite oväntade märken och effekter. Att spä färgen med 15-20% (kanske t.om 30%) vatten brukar fungera bra, men använder du mer brukar det bli mer svårmålat och du måste arbeta snabbare. Tunn färg ökar också risken för rinnande droppar som kan ge märken (kan vara snygggt).


PENSEL

​Använd en extra bred pensel (minst 10 cm), den ska vara mjuk och långhårig. Många använder naturborst, vi föredrar tveklöst Autenticos syntetiska "Venice Brush". Det blir jämnt och fint utan för mycket märken efter penselstrån. De tappar heller inte lika mycket strån som andra penslar vi provat.
Penslar klarar klarar inte alltid den alkaliska miljön så bra, limmet bryts ner och strån släpper.


MÅLA MED X-TEKNIK

Måla med enkel X-teknik för ett lite fläckigt, molnigt och flammigt utseende.
Antingen kan du måla ett lite tjockare lager med outspädd färg, det räcker då som regel med ett lager för full täckning. Måla dock inte alltför tjockt, det kan ge mer glansiga partier. För ytterligare dimensioner kan du istället måla 2-3 tunna lager färg (gärna utspätt med vatten). 

  • Måla med kors och tvärs i sektioner från tak till golv, låt skarven mot nästa sektion vara lite oregelbunden och inte helt rak så blir den mer diskret.
  • Måla inte för jämnt utan pensla lite här och där och överlappa sedan så att hela underlaget täcks. På så sätt blir det lite olika tjockt lager med färg och fina skiftningar.
  • Jämna ut eventuella oönskade ojämnheter och penselmärken genom att dra penseln (nästan torr) ytligt med lätt hand över dem. 
  • Fortsätt med nästa sektion och överlappa i "skarven" till föregående sektion.


För mer liv och rörelse:
Doppa en natursvamp i vatten med lite Venice färg i (som "färgat lervatten").  Dutta / badda på väggen och pensla direkt ut med med  lätt hand för en naturlig och mjuk övergång. Detta kan också göras efter i efterhand när du målat alla sektioner men resultaten blir ofta mjukare och mer naturligt om färgen fortfarande är fuktig (inte helblöt).


MÅLA TRADITIONELLT
Måla med raka vertikala penseldrag för ett mer "randigt" utseende.

Precis som vid X-tekniken kan du antingen du antingen måla ett lite tjockare lager med outspädd färg eller flera tunnare lager för mer färgskiftningar (gärna utspätt med vatten). 
 
  • Penseldragen kan vara korta eller långa beroende på smak och tycke. För en mild effekt undvik skarpa kanter genom att lätta på trycket när du sätter ner eller lyfter penseln. Om det är möjligt kan du skruva bort handtaget på din pensel och utnyttja flexibiliteten och rörligheten i din handled.
  • Avsluta och påbörja penseldragen på olika nivåer så att du inte får en "horisontell kant".
För jämnare resultat
  1. Börja högt upp och arbeta dig nedåt precis som vanligt, men för endast penseln i riktning uppåt (mest märken får du när du sätter ner penseln). Ditt nästa penseldrag kommer därmet att åtgärda och jämna ut märket från där du satte ner penseln i ditt föregående penseldrag.
  2. Efter att du målat din hela sektionen kan du dra pensen löst hela vägen från taget till golvet (resultatet blir lite mer randigt), på så sätt jämnar du ut skarvar.
För kraftigare effekt
  1. För kraftigare skiftningar i nyans kan du applicera färgen lite mer "fläckvis" inom sektionen när du målar dit andra lager färg. Doppa sedan penseln i vatten och sprid ut färgen över hela ytan. Områden med mer färg blir oftast ljusare medan området runt dem och där du använd mer atten blir mörkare.
  2. Du kan också måla "fläckar" på väggen innan du målar ett heltäckande lager med lite utspädd färg.
  3. Går du tillbaka för att ”bättra på" efterhand när väggen torkat helt kommer det att lämna ett märke. Det kan du utnyttja om du vill ha kraftifare patina. Gå över väggen fläckvis med vatten, färg eller både och för att skapa olika effeter.
  4. Du kan också göra en "wash" med utspädd färg  i en annan nyans ovanpå. Det går bra att även använda/blanda i lite Vintage för olika nyanseffeter. Färgen Vintage reagerar tllsammans med Venice. Målar du över Venice med Vintage kommer flammigheten att ta sig igenom.
För att få kraftig effekt handlar det helt enkelt om att måla ojämt, med olika tjocka lager färg och olika mycket vatten och kanske till och med olika nyanser.

MÅLA MED ROLLER

Eftersom du förlorar en hel del av den kalkmålade strukturen när du målar med en roller rekommenderas det vanligen inte. Med penselteknik blir spridningen av färg mer ojämn vilket förstärker färgskiftningarna på ett annat sätt.

Rollern kan dock vara ett komplement till penseln:

  • Känner du att du fått för mycket struktur kan du använda rollern till att "sudda ut" märken/ränder efter penselstrån.
  • Målar du med mer fläckvisa partier av färg i kombination med extra vatten för kraftigare utfällningar (enligt beskrivning ovan) kan du också prova med en roller. Rollern kan ge bättre och snabbare spridning av färgen ut i de mer blöta partierna. Du kan sedan gå över ytan igen med pensel direkt efteråt.

KRAFIGARE STRUKTUR OCH PATINA
Du kan använda olika handverktyg för att skapa extra struktur. 
  • Måla först med ett lager Venice Lime med väggpensel och låt torka. Tjockare färg och grova penselmärken är här att föredra. Låt torka.
  • Sprit ut färg på ett handverktyg (japanspackel, spatel, murslev eller liknande). En snedskuren fogplatta med gummi är vår favorit.
  • Var lätt på handen! Sätt ner spetsen medan du håller verktyget lite på kant. Vinkla sedan tillbaka samtidigt som du drar nedåt så att mönstret blir bredare vart efter som. Detta gör att du inte får en markerad rak och bred "färgkant" där du börjar.
  • Dra därefter plattan horisontellt fram och tillbaka för att sprida ut färgen sidledes. Färgen lägger sig på penseldragens upphöjningar och ger härlig struktur. Lite som "torrborstning".

TEKNIKER MED VATTEN

​Vatten kan användas för effekt. Venice Lime Paint reagerar på fukt och du får som regel mörkare partier där färgen kommer i kontakt med vatten.


Blomspruta och Natursvamp
Gillar man mycket struktur och vattenmärken kan man också använda en blomspruta till fukta vägen både innan, under och efter målning för att få olika effekter. Med en fuktig/ blöt natursvamp får du också märken. 


MÅLA MED STRUKTURROLLER

Du kan skapa extra patina med hjälp av en flamroller/strukturroller. På bilderna nedan har en roller med en "plastpåse" runt använts till en sten- och betongliknande patina. Snabbt och busenkelt!
 

  • Grundmåla ett lager Venice Lime med valfri teknik.
  • Låt torka helt innan nästa lager appliceras med strukturroller.
  • I exemplet nedan har två olika nyanser använts samtidigt, vått i vått utan att torka mellan. Du får effekt även om du arbetar med en och samma kulör.
  • Ta inte för mycket färg åt gången och arbeta in den väl i rollern. Det kan vara lättare att arbeta mot en bordsyta täckt av plast istället för i ett tråg.

Venice Lime Paint är en underbar färg att arbeta och med lite experimenterande kan du få helt fantastiska resultat. Räkna dock inte med att det alltid blir exakt som du tänkt dig...
Venice lever sitt eget liv!
Photo: James Harris, Stipple & Dab
Photo: James Harris, Stipple & Dab
Photo @ Butterfly Vintage
Photo @ Butterfly Vintage
Autentico Venice Lime Paint / kalkfärg
Autentico Venice Lime Paint / kalkfärg
Autentico Venice Lime Paint / kalkfärg
Autentico Venice Lime Paint / kalkfärg
Autentico Venice Lime Paint / kalkfärg
Autentico Venice Lime Paint / kalkfärg
Venice Lime paint. Photo: Autentico Greece
Autentico Venice Lime Paint / kalkfärg
Autentico Venice Lime Paint / kalkfärg
Autentico Venice Lime Paint / kalkfärg
Autentico Venice Lime Paint / kalkfärg
Autentico Venice Lime Paint / kalkfärg
Autentico Venice Lime Paint / kalkfärg
Venice Lime applicerad med fogplatta
Venice Lime applicerad med fogplatta
Struktur med Venice
Struktur med Venice
2 / 5

Struktur med Venice Lime Paint.
Lättast på ett något ojämnt spacklat underlag.

  1. Måla ett lager med pensel som får torka helt (Evening Shaddow)
  2. Måla ett andra lager med pensel. Skrapa av färg medan färgen fortfarande är våt så att en del av det undre lagret blir synligt (French Grey).
  3. Lägg på lite extra färg för high lights (Casa Blanca).
Autentico Venice - Struktorroller
Autentico Venice Lime Paint applicerad med flamroller. Bilden till vänster: först har grunden målats med pensel (se högra delen av väggen). Därefter har strukturroller använts för extra patina (se vänAutentico Venice Lime Paint applicerad med flamroller. Bilden till vänster: först har grunden målats med pensel (se högra delen av väggen). Därefter har strukturroller använts för extra patina (se vän
  •  
Autentico Venice - Strukturroller

Den färdigmålade väggen är fläck- och vattenkänslig och kan i utsatta delar av huset behöva förseglas. Fråga dig själv om du i vanliga fall brukar torka av väggen? Autenico Sealer kan användas för att göra färgen vattenavvisande samt möjliggöra avtorkning. Väggen kan också förseglas med vax. Med ett transparent vax djupnar färgerna och skiftningarna kan bli tydligare. De pigmenterade kalkvaxerna (svart, vitt och grått) kan användas för att tillföra färg och förstärka färgskiftningar och struktur. Metallvaxer kan också bidra med ljuvliga effekter...

Vax ger lite glans till ytan (även om det inte poleras, mindre med kalkvaxet än det transparenta) vilket inte en Autentico Sealer gör. En sealer rollar du på för ett jämnare resultat, vax kan appliceras med vaxborste eller luddfri trasa. 
 

Autentico Venice standard technique with brush
Autentico Venice standard technique with brush
Autentico Venice faux painting
Autentico Venice faux painting
Autentico Venice faux painting
Autentico Venice faux painting
Autentico Venice dry brushed with Autentico Gold
Autentico Venice dry brushed with Autentico Gold
Sale

Unavailable

Sold Out